Magyar Dohányújság

MAGYAR DOHÁNYTERMELŐK ORSZÁGOS SZÖVETSÉGE

HUNGARIAN TOBACCO GROWERS ASSOCIATION

Levél a mezőgazdasági biztos Asszonynak

2008.11.10. 10:36:29

Levél a mezőgazdasági biztos Asszonynak

2008.11.10.


Brüsszel, 2008. október 29.

FISCHER BOEL Mariann

Európai Mezőgazdasági Biztos

Európai Bizottság

Rue de la Loi 200

B-1049 BRUXELLES

Belgium

Tárgy: 2008.10.28.- i DOHÁNY KONZULTÁCIÓS CSOPORTÜLÉS

Mezőgazdasági biztos Asszony! .



A 2008. október 28.-án Brüsszelben megtartott értekezleten a Dohány Konzultációs Csoport a Dohány Közös piaci szervezete reformjának 2010.-re tervezett második szakaszának hajnalán az ágazat helyzetével foglalkozott.



Kérjük szíveskedjen figyelembe venni az alábbi észrevételeket és tájékoztatásokat :



1/ A nyersdohány termesztés a KAP szerves részét képezi és jelentős társadalmi-gazdasági tényező az e termelés által érintett területek és személyek számára, az agrár gazdaságok számára csakúgy, mint az elsődleges feldolgozó vállalatok számára, nem beszélve az általuk generált kapcsolódó tevékenységekről; egyetlen más speciális termelő- illetve hozzá kapcsolódó elsődleges feldolgozó ágazatot,- főként nem a 2004.-ben megreformáltak közül – sem érintett történelmi támogatásai felének átvitele a második pillérbe: a „Dohány Konzultációs Csoport” megítélése szerint egy ilyen mértékű átvitel erre az egyetlen termelésre igazságtalan és aránytalan.



2/ A nyersdohány termesztés és az elsődleges feldolgozás társadalmi szempontból jelentős tevékenységet képviselnek. A kapcsolódó foglalkoztatás az Európai Unió tíz tagállama érintett területeinek társadalmi-gazdasági szövetébe ágyazott, értékes elemet képvisel; e termékpálya tevékenysége által keletkező hozzáadott érték messze meghaladja annak a kapcsolt támogatásnak a mértékét, amelyben jelenleg részesül. A dohány termékpálya problémaköre természetesen gazdasági jellegű, ugyanakkor és mindenekelőtt társadalmi és humán természetű is.



3/ A dohánytermesztési alternatívák lehetőségeinek konkrét eseteit tanulmányozva azt látjuk, hogy az ágazat tömeges átalakítása az esetek nagy többségében eleve kudarcra ítélt az alábbi okok miatt:



- összehasonlítható társadalmi-gazdasági feltételekkel rendelkező, más ágazatból fakadó lehetőségek hiánya;

- a dohány gazdaságok szakosodása (mely szakosodást maga a Bizottság írta elő az 1992 – 1999.-es reform során), mely megélhetésük terén nagymértékben növeli dohánytermesztéstől való függőségüket;

- a nyersdohány elsődleges feldolgozásának erősen specifikus volta: a műszaki felszereléseket nem lehet másra használni, még jelentős átalakítások mellett sem.



4/ A nyersdohány piaca jelentős nemzetközi kiterjedéssel bír ; a csekély jelentőségű európai termelés nem rendelkezik elegendő befolyással ahhoz, hogy lehetővé tegye a feldolgozott dohányok árának 150% - 200%-os áremelését a termeléshez kötött támogatás áthidalásához: a Konzultációs Csoport felkéri az Önök hatóságait, tájékozódjanak azoknál a gyártóknál, akik maguk is termelők az európai dohányok lehetséges piaci árrése felől.



5/ Az 1999.-es, majd a későbbi, 2004. évi reformot követően az európai dohányok minőségi szintjének köszönhetően az EU dohánytermelő országainak gyártói növekvő mennyiséget használtak, csakúgy, mint a nem dohánytermelő tagállamokban.

Mindamellett az EU egészében a világ legnagyobb nyersdohány importálója, mivel gyártási igényének kb. 25%-át képes önerőből ellátni.



6/ A közvetlen támogatások és nevezetesen a dohánytermesztéshez kapcsoltak, amelyek hozzájárulnak a Dohány Alaphoz is, amelyet pedig teljes egészében az EU dohányzás ellenes kampánya keretében folytatott tájékoztatásra és akciókra költenek, nem ellentétesek a törvényesített közegészségügyi politikával.



A Konzultációs Csoport, amely rendszeresen napirendjére tűzi az Egészségügyi és Fogyasztóvédelmi Főigazgatóság hivatali közleményeit, helyesnek és szükségesnek tartja annak elismerését, hogy nincs interferencia egyrészt a jelenlegi dohánytermesztés támogatási politikák, másrészt az Unió által folytatott dohányzás ellenes tájékoztatás és akciók között:

Az EU dohányzás ellenes európai programjaira vonatkozó vezérelveit és ajánlásait a termelő és nem termelő országokban egyaránt gondolkodás nélkül teljesítik.



Az Európai Parlament, az Unió polgárainak demokratikus képviselője 2008. május 20.-i plenáris ülésén nagy többséggel megszavazta a kapcsolt dohány támogatásokból történő elvonás folytatását a Dohány Alap forrásainak biztosítása érdekében egészen 2013.-ig.



A fenti okok miatt a Dohány Konzultációs Csoport ünnepélyesen és a jelenlévő szakértők teljes egyhangú egyetértése mellett felkéri Önt a 2004.évi dohány szabályzat második szakasza alkalmazásának felfüggesztésére, következésképpen pedig az átmeneti szakasz meghosszabbítására annak modalitásainak fenntartása mellett a 2010-2011.-es és 2012. évi betakarításra, az EU-15 országaiban csakúgy, mint az EU-27 tagállamaiban.



Jóindulatában bízva kérjük Mezőgazdasági Biztos Asszony, fogadja legmélyebb tiszteletünket.



A DOHÁNY KONZULTÁCIÓS CSOPORT NEVÉBEN:



Az Elnök,


Alelnök



Alelnök









Kövessen minket