Magyar Dohányújság

MAGYAR DOHÁNYTERMELŐK ORSZÁGOS SZÖVETSÉGE

HUNGARIAN TOBACCO GROWERS ASSOCIATION

Dohánytermelők támogatása 2010 után .......

2010.02.02. 7:56:04

Dohánytermelők támogatása 2010 után az Európai Unió által hozott dogmatikus döntések társadalmi és gazdasági kihatásainak csökkentése által.

Brüsszel, 2010 január 27.



A Dohány CMO reform dogmatikus alkalmazása azt jelenti, hogy az idei termés lehet az utolsó az európai dohánytermesztők számára. Minden lehetséges utat fel kell tárni, hogy biztosítsuk azt, hogy ezek a termelők túléljék a 2010-es évet.



SZABÁLYOZÁSI KERET



Mióta 1970-ben megalapították, a Dohány CMO a „deficiency payment” (=veszteség kifizetés) néven ismert rendszeren alapult: az importtól való erős függés miatt (az önellátó szint 30% alatt van), ezt az importot alig adóztatták meg, a támogatást a megtermelt kiló alapján azért fizetik, hogy kompenzálják az exportáló országokban alacsony munkaerőköltséghez kötődő alacsony világpiaci árak és a mi országaink gazdasági szintjét figyelembe vevő árak közötti különbséget. Ez a rendszer, amelyet 1992-ben és 1998-ban reformmal módosítottak, 2004-ben nagy kihívásokkal nézett szembe, a dohányellenes lobbik részéről érkező nyomás és a CAP alapvető megreformálásának eredményeképpen.



2004 áprilisában ezért a Miniszterek Tanácsa megszavazott egy két-fázisú rendelkezést a dohány CMO-ra (2004/864 rendelkezés, beillesztve a 2003/1782-be.)



- 2006-2009 közötti időszak, amely lefektette a 40%-os minimum szétválasztást: a fő termelő országok többsége, Görögország kivételével, ezt a részleges, 40%-os szétválasztást választotta, amely az ágazat társadalmi és gazdasági potenciáljának az elgyengüléséhez vezetett. A teljes szétválasztás, amelyet 4 ország választott (Ausztria, Belgium, Ciprus és Görögország) előre láthatóan az összeomláshoz vezetett és még a dohánytermesztés is eltűnt ezekben az országokban.

- A 2010-2013 közötti időszak, amely az előző támogatás 50%-ának a teljes szétválasztását foglalja magába, így a megmaradó összegek már nem a termelőkhöz jutnak el, hanem a termesztési térségek újrastrukturálására használják fel azokat, beleértve nem-mezőgazdasági tevékenységeket is, a CAP második pillérének keretén belül.



Az ágazat erőfeszítései ellenére, amelyet az Európai Parlament is támogatott, és amely néhány alkalommal a szakmát védelmébe is vette, a mezőgazdasági miniszterek tanácsa 2008. november 19-én, a CAP Egészségügyi Ellenőrzés (Health Check) tárgyában megerősítette a CMO második fázisának az alkalmazását, azon komoly gazdasági és társadalmi károk ellenére, amelyek előre láthatóak voltak, hogy bekövetkeznek.



EGY FONTOS ADAPTÁCIÓ



Az első fázis a volumen 30%-ának az elvesztéséhez vezetett, és még ennél is drámaibb következményei voltak a gazdasági és társadalmi szerkezetre nézve, amely különösen Görögországban károsodott, egy olyan országban, amely tesztként szolgált a második fázishoz.

A második fázis, amely teljesen diszkrimináló, mivel semelyik más termény támogatását nem csökkentették a felére, tisztán és egyszerűen a dohánytermesztés megszűnéséhez vezethet, ha a termelők számára nem találnak alternatív megoldást vagy az Egészségügyi Ellenőrzésen (Health Check) vagy a Vidékfejlesztésen keresztül.



Valóban, amennyiben világos, hogy a piacnak is szerepet kell játszani, és a kereskedelmi árat tekintve jelentős emelést kell elérni, ez nem fogja teljesen kompenzálni a támogatás kiesését és a világpiactól való teljes elkülönüléshez fog vezetni egy olyan pillanatban, mikor Európa nagyban függ az importtól (25% önellátás) és a világ termelésének csak 4%-át teszi ki.



Ezért minden termelő ország a Health Check szabályzat (68-ik cikkely) adaptációján dolgozik és a második pilléren (agrár-környezeti intézkedések, farmok korszerűsítésére adható támogatások, stb), hogy az elvesztett támogatások egy részét a dohánytermelőkhöz és az ágazathoz irányítsák.



Ez a munka jelenleg főként a nemzeti hatóságoknál folyik, amelyeknek tájékoztatniuk kell a Brüsszeli Bizottságot ezekről az intézkedésekről, azért, hogy elkerüljék a közösségen belüli verseny torzítását. A maga részéről, az Európai Bizottságnak egyfajta rugalmasságot kell mutatni, amit az új biztostól, Ciolostól várnak Mrs Fischer Boel hajthatatlansága után, azért, hogy hozzá igazítsák a horizontális jogszabályokat és a finanszírozási szintet a dohánytermesztés egyedi jellemzőihez. Az előttünk álló hetekben ez lesz a kihívás.



Az ágazat számít az Európai Parlamentre, amely teljes mértékében tudatában van a terület problémáinak és a társadalmi, gazdasági érdekeltségeknek, és már számos alkalommal kimutatta a teljes támogatását oly módon, hogy ezeket az intézkedéseket az együtt-döntés új kontextusában már pártfogolta. Ily módon lehetővé teszi az európai dohánytermesztés számára, hogy vezető, pótolhatatlan szerepet játsszon a vidéki európai régióinkban, egy olyan szerepet, melyet világosan kimutatott számos hivatalos tanulmány, közöttük a Hohenheim Egyetem tanulmánya is, amelyet a ComAgri Európai Parlament finanszírozott.


UNITAB











Kövessen minket