Magyar Dohányújság

MAGYAR DOHÁNYTERMELŐK ORSZÁGOS SZÖVETSÉGE

HUNGARIAN TOBACCO GROWERS ASSOCIATION

Jelentés a COPA-COGECA Dohány Munkacsoport szeptember 17-18-i üléséről

2007.10.11. 7:56:38

Jelentés a COPA-COGECA Dohány Munkacsoport szeptember 17-18-i üléséről

2007.10.11.



I. Ülés: COPA-COGECA Dohány Munkacsoport Időpont: Brüsszel, 2007. szeptember 17. 1430 – 1800

Résztvevők: 12 szakértő a dohánytermelő tagországok részéről, EVA Corral (COPA-COGECA) és Matthews asszony a COM meghívott képviselője



1-2. A COPA-COGECA Dohány Munkacsoport megszavazta a napirendi pontokat és elfogadta a legutóbbi, 2006. december 4-i üléséről készült jegyzőkönyvet (TAB(06)35M1), majd elfogadta a Dohány Tanácsadó Csoport két alelnökének a jelölését.



3. Információk és véleménycsere az EU nyersdohány piacának helyzetéről, 2006. év termelési tapasztalatainak értékelése, 2007. évi kilátások



A dohánytermelő tagországok termelői szövetségeinek képviselői ismertették a 2006. évi termesztési adatokat és a 2007. év eddigi tapasztalatait. 



Olaszország:  2006-ban csökkent a termőterület 2005-höz viszonyítva. Nagy aszály volt, de a termelők teljesítették a szerződést. Nagyon jó volt a minőség, emelkedett a felvásárlási ár. A Virginia dohány felvásárlási átlagára 1 EUR/kg, a burley dohányé pedig 0,71 EUR/kg volt. 2007-ben már kisebb volt a területcsökkenés. Ez is aszályos év volt, nőttek a költségek, főleg az öntözés és az energia költség. Az egyik vezető fermentáló képviselője kijelentette, hogy el kell ismerni az árban a termelési többletköltségeket.


Spanyolország: 2006-ban 14%-kal, azaz több mint 1000 ha-ral csökkent a terület 2005-höz viszonyítva, ami főleg a Virginia típust érintette. A heves esőzések miatt a termés kevesebb volt, mint a szerződött mennyiség. Az árak ugyanazok voltak, mint 2005-ben, a Virginia dohánynál 0,57 EUR/kg, a burley-nél pedig 0,34 EUR/kg volt. 2007-ben a terület stabil, bár valamivel kisebb, mint 2006-ban. A júniusi esőzések 10-15% terméskiesést okoztak, de a minőség nagyon jó. Mindössze 4% felvásárlási áremelkedés volt, az árak alig változtak 3 év alatt, ami azt bizonyítja, hogy nem reagált a piac a termeléscsökkenésre. A termelők jövőképe bizonytalan, ezért elmaradnak a beruházások.


Görögország: A KAP reform következményeként jelentős a termeléscsökkenés. A piac liberalizált, 4 dohánytípus gyakorlatilag eltűnt a termesztésből. Megnőtt a munkanélküliség, jövedelemcsökkenés jelentkezik a termeléskiesés miatt és lecsökkent az export. A folyamat negatívan hat a biodiverzitásra is. Észak-Görögországban még van dohány és jó a minőség, Dél–Görögországban viszont csaknem eltűnt a dohánytermesztés. A Virginia dohánynál a termelők veszteséget kalkuláltak, csak 134 termelő maradt a közel 11.000-ből. A felvásárlási ár nőtt (75-77 cent volt a legjobb ár, ami több, mint 150%-os növekedést jelentett) és jó volt a minőség, viszont az árbevétel nem fedezte a költségeket. 2007-ben már csak 8 Virginia termelő ültetett dohányt. Aki már abbahagyta a termelést, az nem tér vissza többé a dohányszektorba. A fiatalok megpróbálnak más növényt termelni. A Basma és a Katerini esetében stabilizálódhat a helyzet 2010-2011-re, mert ezeket a típusokat keresi a piac az amerikai blendekhez. Utóbbinál még nőtt is az ez évi beültetett terület 2006-hoz képest. A 69. cikkely alapján átlagosan 0,39 EUR/kg minőségi támogatást fizettek a termelőknek. A Basma esetében 16%-kal nőtt az ár, a csúcsminőségű Basma ára 7 EUR/kg. A problémákat fokozta az aszály. Továbbra is szükség van az évi két ülésre ebben a kritikus helyzetben.


Németország:  A szétválasztás következtében 2006-ban csökkent a terület. Ezzel párhuzamosan strukturális átrendeződés történt, nőtt a nagyobb gazdaságok aránya és fiatal gazdálkodók léptek be a termelésbe. A termelői árak 0,1 EUR/kg-mal emelkedtek 2005-höz képest, ami a Virginia esetében 1-1,2 EuR/kg, a burleynél pedig 1,2-1,3 EUR/kg között mozgott. A minőség jó volt. 2007-ben ültetéskor aszály, júniusban és júliusban pedig túl sok csapadék volt, aminek következtében 10-15%-terméskiesés várható. A minőség nagyon jó, az ár 0,1 EUR/kg-mal emelkedett 2006-hoz képest. Jó a marketing tevékenység. Problémát jelent, hogy nőnek a munkabér költségek és az energia árak. Bizonytalansági tényező, hogy marad-e 2013-ig a jelenlegi támogatási rendszer. Fontos a többi tagországgal való kapcsolaterősítés.


Franciaország:  2006-ban 11% területcsökkenés volt 2005-höz képest. Sok eső volt, ami terméscsökkenést okozott, de a minőség jó. A DAC típusnál jelentős területcsökkenés volt és várhatóan meg fog szűnni a termelése. A felvásárlási ár a Virginiánál 1,0 EUR/kg, a burleynél 1,2-1,3 EUR/kg körül volt. 2007-ben újabb 5% területcsökkenés volt 2006-hoz képest. A nagy esőzések miatt 10-15% terméscsökkenés várható, a minőség viszont nagyon jó. A 4-5% termelői költségnövekedés miatt ártárgyalásokat kezdtek a dohányiparral.


Magyarország:  2006-ban a termelők teljes egészében beültették a rendelkezésre álló területet, a termés a Virginia esetében 10%-kal, a Burleynél pedig 23%-kal több volt, mint 2005-ben. A szélsőséges időjárás miatt a minőség gyengébb volt az átlagosnál. A felvásárlási ár a Virginiánál 0,53 EUR/kg, míg a Burleynél 0,44 EUR/kg volt, amelyek a legalacsonyabbak az EU-ban. Rendeletmódosítások történtek a támogatás szabályozásában és a termelői csoportok működésében. 2007-ben csak a Burleynél csökkent kismértékben a termőterület. A rendkívül aszályos időjárás miatt a termés várhatóan 15-20%-kal elmarad a 2006. évihez képest és a minőség is gyengébb lesz. A termelői ár gyakorlatilag nem változott 3 év alatt, problémát okoz a termelés finanszírozása. A jövőkép hiánya miatt a termelők még támogatási lehetőség igénybe vételével sem merték elvégezni a szükséges beruházásokat (pl. szárítóberendezések cseréje).



4. Bizottsági tájékoztatás és véleménycsere a WTO tárgyalások legújabb fejleményeiről



A WTO tárgyalások megrekedtek. Az érzékeny termékek kérdése témájában sem sikerült előrehaladni. Az USA alig csökkentette a hazai támogatásokat, az EU-tól azonban elvárja ezt.



5. A KAP jövője



A napirendi pont tárgyalása során a Dohány Munkacsoport tagjai és a COM meghívott képviselője ismertették a KAP egyszerűsítésével, és az egységes közös piacszabályozással a KAP reform 2008-9009. évi működési és költségvetési felülvizsgálatával, illetve annak jövőjével kapcsolatos véleményeiket.



A Dohány Munkacsoport kifejtette véleményét, hogy 2013-ig meg kell tartani a jelenlegi támogatási rendszert. A dohányt ne érintse az I. pilléres támogatások leépítése, meg kellene tartani 2009. után is a közvetlen támogatást, vagy a II. pillérnek is támogatnia kell a dohánytermelést. Máris vannak tapasztalati számok a szektor leépülésével kapcsolatban, a jelenlegi termelési szintet mindenképpen fenn kell tartani. Követni kell az olasz (Bovolone) példát és mobilizálni kell a befolyásos köröket. Olaszországban októberben újabb miniszteri találkozó lesz. Problémát jelent, hogy az EU mezőgazdasági piaca nagyon kicsi a világpiachoz viszonyítva.



COM: Fischer Boel asszony meg akar szüntetni minden közvetlen támogatást, csak az a kérdés, hogy mikor. Problémát jelent, hogy befagytak a WTO tárgyalások. Politikai akarat kérdése, hogy a tárgyalások során az EU felvállalja–e a csatolt támogatások kérdését.



Termelők: Mi az a vonal, amit a COPA átléphet? A COM-nak eleve el kellene utasítania a „Health Check”-et, a görög példa alapján ugyanis az egész reformot el kellene utasítani. A reform tulajdonképpen a z EU termelők támogatás csökkentését jelenti. El kell kerülni a támogatások újra nemzetiesítését is.



COM: A reform megvalósítása folyamatban van. A KAP nem veszélyeztetheti az EU költségvetését. Tagállami szinten is megfigyelhető a költségvetési keret szűkülése. Magasak a piaci árak, amelyek csökkentése szükségszerű és a fenntartható fejlődés kérdését előtérbe kell helyezni. A támogatásoknak az I. pillérből a II. pillérbe való áthelyezése megoldást jelenthet ezekre a kérdésekre. A helyi mezőgazdasági termelés megszűnése valóban problémát jelenthet, amennyiben nincsenek alternatív lehetőségek. A globális felmelegedés hatására később nagyobb szükség lehet a termelésre.



Termelők: Az érvelés a COM szempontjából korrekt volt, azonban máris túl sok pénzt vettek el a dohánytermelőktől. A COM rendszerint elutasítja a COPA javaslatait. Meg kell kérdezni a fogyasztók véleményét is.



COM: A COPA megteheti a KAP reform felülvizsgálatával kapcsolatban a javaslatait. 2007. szeptember 20-án EU prezídium ülés lesz a témában, a következőre pedig novemberben kerül sor.



Termelők: A COPA-nak gyorsan meg kell tenni írásbeli javaslatait a KAP reform felülvizsgálata tárgyában a Bovolonei Dokumentum alapján, azonban erre szeptembert 20-ig már kevés az idő. A tagországok termelői szövetségei juttassák el javaslataikat a COPA-hoz és a novemberi ülésig el kell küldeni a COM-hoz az összeállított anyagot.



6. Tájékoztatás a dohányzást szabályozó keretegyezmény (FCTC) témájában rendezett konferencia második ülésszakáról és egyéb WHO- val kapcsolatos információk





Az alternatív növények témájában kutatási program indult az EU különböző régióiban, ami 2008. aug. 30-án ér véget. Megjegyzések a tagországok részéről: Spanyolországban három szervezet működik közre a kutatásban, Németországban pedig két kutatóhely (Berlinben és Baden-Württenbergben) foglalkozik a témával.



2007. őszén DG SANCO értekezlet lesz a BAT közreműködésével, amelynek meghívója megtalálható a web-lapon.





II. Ülés: COPA-COGECA Dohány Tanácsadó Csoport Időpont: Brüsszel, 2007. szeptember 18. 930 – 1300

Résztvevők: COM illetékesei, a dohánytermelők, a kereskedők, a dohányipar, a munkások és a fogyasztók képviselői, megfigyelők



1.
A Dohány Tanácsadó Csoport megszavazta két alelnökét, Juan José Manzanedo urat (ES) a dohánytermelők részéről és Pellegrini urat (I) a szektorban dolgozó munkások képviseletében.



2. A Dohány Tanácsadó Csoport legutóbbi, 2006. december 5-i üléséről készült jegyzőkönyv megszavazása.



3. Információk és véleménycsere az EU nyersdohány piacának helyzetéről (2006. és 2007 év) és a dohány világpiacról



A résztvevő szervezetek képviselői ismertették a 2006. évi tényadatokat és 2007. évre vonatkozó előrejelzéseiket.



3.1. Az EU tagországok 2006. évi termesztési tapasztalatainak értékelése (termőterület, mennyiség, árak, stb.), 2007. évi kilátások



Termelők: A tagországok termelői szövetségeinek képviselői beszámoltak a dohánytermesztés 2006. és 2007. évi alakulásáról és az aktuális problémákról (lásd: Dohány Munkacsoport ülésén elhangzottak, I.3. pont). Portugália és Lengyelország képviselője csak a Dohány Tanácsadó Bizottság ülésén volt jelen.


Portugália:  2006-ban jelentősen csökkent a termőterület 2005-höz képest, a termesztési adatokat még korrigálni kell. 2007-ben tovább csökkent a terület, de a szerződött területet beültették. Kismértékű áremelkedés volt, a Philip Morris céggel jelenleg is folynak az ártárgyalások. Az extrém időjárási feltételek miatt (augusztusban 20 oC volt a hőmérséklet), gyengébb a minőség és a Virginia és a Burley típusnál is terméscsökkenés várható. Problémák léptek fel a moduláció alkalmazása során.


Lengyelország: 2006-ban többet termeltek, mint az országos kvóta. Nőttek a munkaerő és energia költségek, alacsony a felvásárlási ár. Az árbevétel nem fedezi a költségeket. GR: A piac nem működik, a Virginia termelők a felajánlott alacsony ár miatt hagyták abba a termelést. Az EU-ban termelt dohányok termelési költségei jóval nagyobbak, mint az USA dohányoké.



A COPA-CORECA Dohány Munkacsoport ismertette összefoglaló véleményét a dohány KAP reformjával kapcsolatban. A termeléscsökkenés nyilvánvaló, Görögország negatív példája jelzésértékű. Nem nőttek a felvásárlási árak, nőtt a munkanélküliség. A COM-nak újra kellene fogalmaznia a célokat és meg kellene indokolnia álláspontját. Még a 40%-os szétválasztás is csökkentette a termelést. A WHO kérdés csak ürügy, a foglalkoztatottsági szempontokat kellene előtérbe helyezni. Magasak a termelési költségek, a dohány adójához képest elhanyagolható a dohánytermesztési támogatás. A fermentálóknak emelnie kellene a felvásárlási árakon. A dohányipar ugyan kész az együttműködésre a probléma megoldása érdekében, de ismerni a karja a z EU álláspontját a biztonságos tervezés érdekében. Ennek ellenére a termelők túlnyomó többsége nem hagyta abba a termelést és megfigyelhető néhány pozitív folyamat is, mint pl. az üzemek összevonása, fiatalok belépése a termelésbe és javulás a minőségben.



Feldolgozók: A szétválasztás hatására 2006-ban csökkent a termelés és a fermentálók száma is. A minőség átlagos volt. 2007-ben az extrém időjárási körülmények miatt is terméskiesés várható. Nyugat-Európában a túl sok csapadék és a vihar okozta károk, Közép- és Dél- Európában pedig az aszály (Magyarországon pl. 25% kiesés is jelentkezhet), következtében várható mennyiségcsökkenés. A fermentálók aggódnak a mennyiségcsökkenés miatt. Görögországban 19 fermentálót bezártak és csak 4 működik. Óriási a munkanélküliség a dohánytermesztő régiókban és nincsenek alternatív munkahelyek. Nemzetgazdasági szinten is jövedelem kiesés keletkezett. A COM-nak látnia kellene ezt a hatást, amit a 2007 évi tapasztalatok is megerősítenek.


Olaszország:  Pugliában csaknem megszűnt a termelés és nincs alternatív termesztési lehetőség. Olaszországban 2007-ben ugyan némileg stabilizálódott a helyzet, viszont aszályos az év. 


Spanyolország:  A 2006. évi termeléscsökkenést követően 2007-ben megállni látszik a folyamat. Növelik a termelői érdekeltséget, piaci versenyen alapuló módosítások történtek a minőség javítása érdekében. A fermentálók látják a felvásárlási árak stagnálásának a problémáját, 2007-ben a fogyasztói árinflációt meghaladó áremelkedés volt, a PM 15%-kal növelte a felvásárolandó mennyiséget és további tárgyalások lesznek. Kismértékű növekedés volt a termelők árbevételében, cél a termelői költségnövekedés kompenzálása. Eltűntek a fermentált dohány készletek.


Lengyelország:  2007-ben nőttek a felvásárlási árak, de jelentős minőségcsökkenés várható az olcsó munkaerő miatt. A termelők félnek, mert nincs alternatív növény a (Megjegyzés: ez a 2006. évi többlettermelés oka). A jövőkép hiányáért az EU a felelős.



A jelentősebb termelői áremelés tekintetében az a fermentálók véleménye, hogy amennyiben nagyobb mértékben emelnék az árat, nem venné meg a dohányipar a fermentált dohányt. Ez a szerződéses mennyiség csökkenésével és a fermentálók működésének a veszélyeztetésével járna.



Munkások: Görögország és Puglia példája bebizonyította, hogy milyen nem lehet a reform. Megerősítést várnak a COM-tól a szektor stabilizálása érdekében. A dohány ágazatnak meg kell kapnia ugyanazokat a lehetőségeket, amit más ágazatok megkaptak. Minisztériumi megállapodások történtek a dohánygyárakkal és október végén újabb tárgyalások lesznek.



3.2. Dohány világpiaci helyzet alakulása, export-import



COM: A COM képviselője értékelte az EU dohánykereskedelmének a helyzetét. A két évvel ezelőtti azonos időszakhoz képest mind az export, mind az import növekedett. Az export ugyan nagyobb mértékben nőtt, mint az import, de nagy a külkereskedelmi deficit. Felvetődött a kérdés, hogy miért nem lehet az import egy részét EU-ban termelt dohánnyal kiváltani. Feldolgozók: A dohány speciális minőségi piaci igényeket kielégítő termék és magas költségekkel termelik az EU-ban. Termelők: Több éve folyamatosan hangsúlyozzák azt, hogy a magas munkaerő költség és a jó minőség biztosítása érdekében eszközölt termelési ráfordítások következtében az EU-ban termelt dohány ára nem versenyképes a világpiaci árakkal. A 2006 évi munkaanyagot még pontosítani fogják.



4. Bizottsági tájékoztatás a dohánytermesztő régiók szerkezetátalakítását célzó pénzügyi átcsoportosításról az 1782/2003. évi Bizottsági Rendelet 143. cikkelye alapján



Termelők:



COM: A tagállamok elkészítették a 2007-2013. közötti időszakra vonatkozó nemzeti fejlesztési terveiket, de a fejlesztési tervek többsége nem foglalkozik a dohányt érintő speciális kérdésekkel. A program keretében költségvetési forrás átcsoportosítás történik a II. pillérbe a dohánytermesztő régiók szerkezetátalakításának támogatása érdekében. Az infrastruktúra fejlesztésből profitálhatnak a dohánytermelők is, Görögországban pedig az agrár- környezetvédelmi program érinti a dohányt is. Az általános célok között van a feldolgozási tevékenység- és a marketing fejlesztése is. Olaszországban pl. cél a diverzifikáció és a nem agrártevékenységekre történő átállás is.



Feldolgozók: A dohányszektor kérdése érzékeny pont Olaszországban. Az olasz NFT foglalkozik a dohánnyal, de a továbblépés előtt meg kell vizsgálni a reform első szakaszának eddigi tapasztalatait. Belgiumban egy növényfaj eltűnt a termelésből és Görögországban is erőteljesen érződnek a reform negatív hatásai.



COM: A döntés már megszületett a reformról. A dohány szektor is profitálhat a II. pilléres támogatásokból, mindkét szempont egyaránt fontos. A tagállamok menetközben változtathatnak nemzeti fejlesztési terveiken és foglalkozhatnak a dohány speciális kérdéseivel. Később EU szinten is lehetnek változtatások, a reformnak ebben a korai szakaszában azonban ez még korai lenne. Az első termelési év hatását még csak most tudják elemezni. Nem látszott előre, hogy mi lesz a megfelelő az egyes ágazatoknak, minden ágazatnak megvannak a maga problémái. Hatástanulmányokat fognak készíteni és tartalékok vannak az export-import vonatkozásában is.



Termelők: A munkahelyek megőrzése az elsődleges szempont. A tagállamokban nincsenek olyan speciális intézkedések, amelyek garantálnák a szektor jövőjét, és a dohánytermelés összeomolhat a reform hatására. Ez összességében negatív hatással lesz a dohánytermesztő régiókra. Az EU többet veszít a reformmal, mint a mennyit megtakarít. Az EU a döntéseivel eltávolodik a valóságtól. A reform negatív hatásának elkerülése érdekében alapos hatástanulmányokra van szükség. Egy világbanki tanulmány alapján Ázsiában az alternatív növények hiánya miatt alacsonyak a dohány felvásárlási árak. Felvetődött a kérdés, hogy van-e visszajelzés az alternatív növényekkel kapcsolatos tanulmányokról, illetve az, hogy milyen szempontokat vesznek figyelembe a dohány és az alternatív növények összehasonlítása során.



COM: Az alternatív növényekkel a Leonardo Program foglalkozik, de még korai bármit is mondania az eredményekről. A Közösségi Dohányalap korábban létezett, de a dohánytermelők és feldolgozók nem használták ki a lehetőséget.



5. Bizottsági tájékoztatás a dohányzást szabályozó keretegyezmény (FCTC) témájában rendezett konferencia második ülésszakáról



COM: A WHO keretegyezmény alapján tanulmánycsoportot hoztak létre az alternatív növényekről. A munkacsoport költségvetése évente csak egy ülés megrendezését teszi lehetővé. A tanulmányok készítése során fokozottan figyelembe veszik a szociális szempontokat. Előzetes tapasztalatok már vannak, 2006. novemberben lesz az ülés.



Termelők: Brazíliában a dohánytermékek értékesítése során befolyt adó egy részét struktúra átalakító és diverzifikációt elősegítő programokra fordítják, másik részét pedig a dohány támogatására. Az EU programja ezzel ellentétes. A tanulmányok elkészítését a dohánytermelők nélkül végzik, a részvételre vonatkozó javaslatokat pedig elutasítják.



COM: Minden tagország képviselője részt vesz a munkában, nem a WHO kezében van a tanulmánycsoport munkájának az irányítása.



Termelők: A tanulmánycsoport munkájában csak a WHO tagok vesznek részt, a dohánytermelők ki vannak zárva ebből a körből, mert nincsenek akkreditálva. Számos példa van rá, hogy a dohányszektorban rossz döntések születnek az érintettek közreműködése nélkül. Semmilyen dokumentumot nem kaptak a termelők ebben a témában.



COM: Bangkogban maguk az érintettek hozták meg a döntést a csoport összetételére vonatkozóan. A témával kapcsolatos anyagot 3 hónappal a konferencia előtt közzéteszik az interneten.







Orosz Tibor

szakértő

MOSZ









Kövessen minket