Magyar Dohányújság

MAGYAR DOHÁNYTERMELŐK ORSZÁGOS SZÖVETSÉGE

HUNGARIAN TOBACCO GROWERS ASSOCIATION

Dohánytermesztés az európai Unióban: A jövő bemutatása a közép és kelet európai országoknak II.

2006.10.04. 10:58:28

Dohánytermesztés az európai Unióban: A jövő bemutatása a közép és kelet európai országoknak  II.

2006.10.04.


A kockázatok - az európai dohánytermesztés és annak jövője számára a kockázatok számos különböző szinten jelentkeznek:



• Elsősorban kereskedelmi és társadalmi szinten. Annak tudatában, hogy fejlődni kell és reagálni kell a piaci és társadalmi igényekre az európai dohány ültetvényesek úgy döntöttek, hogy aláírnak egy Kartát, ami a következő 5 téma körül fogalmazódott meg: 1) a termesztés gazdasági feltételei, 2) a megtermelt dohány minősége, 3) a dolgozók munkakörülményei, 4) a fogyasztáshoz kapcsolódó egészségügyi megszorítások és 5) a környezet tiszteletbentartása. A Kartát 2006-ban az Európai Dohánytermesztők Mayenben tartandó kongresszusén fogják elfogadni.







• Aztán a jogi szint. Mivel felvethető az a kérdés, hogy a leválasztás bevezetését illetően figyelembe vették-e a termesztés és a munkaerő költségét mikor a Dohány CMO reformját elfogadták. Az új gyapottámogatási rendszernek a Közösség Bírósága által nemrégiben hozott érvénytelenítése azt követően, hogy Spanyolország panaszt nyújtott be, valójában utalhat arra, hogy a Közösségi rendeletek a 2004-es a gyapotra, olívaolajra, finomítatlan dohányra és komlóra vonatkozó rendelettel esetlegesen sérti az arányosság elvét.





• Politikai is. annak a bizonytalanságnak a tisztázása érdekében, hogy 2008-ban Lengyelország, Magyarország és Szlovákia hogyan fog a KAP-ba integrálódni általánosságban és konkrétan ez hogyan fog történni a Dohány CMO esetében. Még egyszer, a dohánytermesztés konkrét jellemzőjét, ami abból áll, hogy a fő kultúrákkal összehasonlítva nagyon magas termesztési költségeket kiegészítéssel, vagy egy más rendszerrel folytatni kell. Ugyanígy, fontos előre látni Bulgária és Románia, akik termelése a jelenlegi mennyiség 25 %-át teszi ki, rögtön bekövetkező belépését az Európai Unióba.





• Végezetül műszaki. Mivel a helyükre kerülő reformok, különösen, ami 2010-től a második szakaszt illeti, még mindig nagyon homályosak. Hogyan fog az 50 %-nak a második pillérhez (vidékfejlesztés) történő átkapcsolása megvalósulni a régiókon keresztül? Hogyan lehet biztosítani, hogy az ilyen segítséget a dohánytermesztésnek adják? Megfelelően egyértelműek-e a „versenyképesség” és „környezeti mezőgazdasági intézkedések” témák úgy ahogyan a regionális vidékfejlesztési irányelvben körvonalazva lettek ahhoz, hogy lehetővé tegyék a finanszírozáshoz történő hozzáférést?



A hatósági támogatások szükségessége



Ezen kontextuson belül lehetséges az európai dohánytermesztés folytonosságának biztosítása a regionális, országos és a közösségi hatóságok támogatásával.



Az európai dohányiparnak számos előnye van:

• a termesztők magas szintű képzettsége és szakértelme,

• olyan szervezett hálózatok, amelyek támogatják és kísérik a termesztőket és tárgyalnak a vásárlókkal,

• a termesztési körülmények stabilak éghajlatilag, gazdaságilag és politikailag egyaránt, ami nem mindig van így a harmadik világ országainál, akik a fő erők a finomítatlan dohány nemzetközi piacán,

• igazából tudatában vannak annak, milyen tét/kockázat van a dohánytermesztés egészségügyi, minőségi és környezeti aspektusait illetően.


Mr Joseph DAUL az Európai Parlament Mezőgazdasági Bizottság elnöke , a magyar és szlovák küldöttséggel






Az érme másik oldalát tekintve az ágazatnak számos gyenge potja van:

• az európai életstílusok és fizetések és munkakörülmények, egészségügyi és környezeti megszorítások következtében megtalálható magas termesztési költségek,

• az időnként ellenséges társadalmi-politikai környezet,

• a gyártóágazat rövid távú nézete, amely túl gyakran részesíti előnyben az azonnali profitot a hosszú távú megközelítéssel szemben.







Ez az általános környezet azt demonstálja, hogy szükséges a hatósági támogatások hosszú távú biztosítása olyan módon, hogy azok majd szükségszerűen fejlődjenek. Például, Svájcban és Argentínában olyan támogatási rendszer van, ami a végtermék fogyasztási szintjén alapszik, olyan adók révén amik konkrétan a dohányra vonatkoznak és ez pótolja a költségvetésből közvetlenül és ezért az adózó által fizetett támogatásokat. Ez a megoldás érdekes alternatívát tudna nyújtani.



Dohánytermesztés az európai Unióban: A jövő bemutatása a közép és kelet európai országoknak  az első része az anyagnak.









Kövessen minket